Två olika sätt att lösa ekvationer. Pekfinger till vänster och elimineringsmetod till höger.
I sjuan funkar det alldeles utmärkt med pekfingermetoden, men man ska veta att det i åttan och nian kommer att krävas att man kan balans/elimineringsmetoden.
Jag sa: "Jag har ett tal, jag adderar 4. Skriv uttrycket".
Sedan sa jag: "jag har ett tal, jag subtraherar med 5. Sedan dividerar jag med 2". Här kom eleverna på att om jag gör det i denna ordning, och talet (x) är t.ex 25, så måste vi sätta x -5 i en parentes, annars ska man ju enligt prioriteringsreglerna göra division först.
Så det ska stå (x-5)/2.
Ytterligare en tankenöt, att växla från svenska till matematiska: Jag har ett tal, och sen har jag ett tal som är 3 ggr så stort som det första. Teckna ett uttryck för det största talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar