måndag 27 mars 2017



Vi gick igenom olika metoder för att lösa ekvationer.

Boken tycker att man kan använda sig utav "hålla över"-metoden, att man håller för t.ex 4x och undrar vad som måste finnas under fingret för att det hemliga + 3 ska bli 23. Alltså måste det vara 20. Och hur ska 4x vara 20? Jo, då måste ju ett x vara 5, för 4 multiplicerat med 5 blir 20.

Den andra metoden, som jag också förespråkar då det är enbart den som vi använder senare i skolan och i gymnasiet, är balansmetoden eller elimineringsmetoden.
   Den går ut på att man tar bort allt som inte är rena variabler (x, y eller annan bokstav).
4x + 3 = 23. Ställ dig frågan: vad är det som hindrar att vi har BARA 4x i vänster ledet? Jo, det finns +3. Vad måste vi göra för att "få bort"/eliminera det då? Jo, då måste vi använda oss av motsatsen, som gör att det inte blir NÅGOT kvar av +3, nämligen -3! Eftersom +3 och -3 tar ut varandra och summan blir 0, kommer följande att ske:

4x + 3 -3 = 23 -3. Det gör att det i vänster led bara blir 4x kvar, medan det i höger led blir 20.
4x           =  20

Om 4x = 20, så är det dags för nästa fråga: vad hindrar oss NU från att ha BARA ett x kvar i vänster led? Jo, "4 multiplicerat med". Hur kan vi tillintetgöra en multiplikation då? Jo, vi får ju dividera med 4, så tar de ut varandra och blir 1. Titta här:

4x = 20
4x/4 = 20/4
1x = 5    ------>   x = 5        Och där har vi löst uppgiften! Tänk alltså HUR KAN JAG ELIMINERA det ena och det andra. + nollas av - och multiplikation blir 1 av division. OK?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar